Bringing together memory studies with the emerging field of contradiction studies, in this article, I suggest the need for an alternative way of thinking about collective memory by juxtaposing the ideal of wholeness that necessarily underlies any group’s identity with that of the inevitable contradiction of the plurivers. I discuss the power of the Western narrative order in regard to the Haitian Revolution and examples of mnemonic disharmony in contemporary Germany and seek to illuminate the epistemic violence constitutive of this narrative order. The article therefore interrogates memory study’s epistemological foundation and the practices in which these underpinnings result. The aim is to highlight the potential of contradiction in an attempt to pluriversify responses to the past as well as future visions for the worlds we live in. Special attention is paid to the question of what it is we hope for when attempting to (scholarly) contribute to making collective memory more inclusive, and where the limitations of this might lie. The purpose of my contribution, then, is to explore the tacit imperative of harmony that often remains unchallenged in memory studies, and to propose a shift in focus, from the ways in which memory might help us understand (e.g., current clashes of identities), toward a research agenda that is considerate of its own entanglements with power, yet, at the same time, lives up to its potential to contribute to transformation.


Memory Studies 16(6), 1529-1545.
DOI: 10.1177/17506980231202337

Zurück zur Übersicht
täglich

„Leben in Widersprüchen ist das, was wir täglich erleben. Warum wissen wir darüber so wenig?“

Gisela Febel
Macht und Widerstand

„Michel Foucault sagt: „Wo es Macht gibt, gibt es Widerstand. Und doch […] liegt dieser Widerstand niemals außerhalb der Macht“ (Geschichte der Sexualität I, Der Wille zum Wissen, 1983 [1976], S. 96)“

Gisela Febel
Motor

„Widerspruch ist ein wichtiger Motor wissenschaftlicher Praxis und Erkenntnis. Ihn besser zu verstehen kann helfen, unsere Realitätsfähigkeit zu steigern.“

Norman Sieroka
Idee demokratischer Kritik

„Wer das Widersprechen ohne das Anbieten einer besseren Lösung als widersprüchlich empfindet, hat die Idee demokratischer Kritik nicht verstanden.“

Martin Nonhoff
Dekoloniale Wissensproduktion

„Dezentralisierende und dekolonisierende Wissensproduktion über Widerspruch, widersprüchliche Phänomene und widersprechende Prozesse ist eine herausfordernde Aufgabe.“

Kerstin Knopf