Contradiction Studies

Sind Religion und Wissenschaft wie Öl und Wasser?

Gisela Febel (GRK Contradiction Studies)& Yan Suarsana (GRK Contradiction Studies)

21.07.2022 17:45 19:00 Uhr

U Bremen GRA 2 0030

Textgrundlage:

Bergunder, Michael. 2016.»Religion« and »Science«Within a Global Religious History. In Aries–Journal for the Study of Western Esotericism 16, 86–141.

Subramaniam, Banu. 2019. Holy Science: The Biopolitcs of Hindu Nationalism. Seattle: University of Washington Press, Chap.3: ›Return of the Native: Nation, Nature, and Postcolonial Environmentalism‹, 113–140.

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Dekoloniale Wissensproduktion

„Dezentralisierende und dekolonisierende Wissensproduktion über Widerspruch, widersprüchliche Phänomene und widersprechende Prozesse ist eine herausfordernde Aufgabe.“

Kerstin Knopf
ein (aufzu)lösendes Problem

„Widerspruch ist oft nicht primär ein (aufzu)lösendes Problem, sondern eine Antriebskraft, ohne die es nicht geht.“

Martin Nonhoff
artikulieren

„Widersprüche müssen artikuliert werden, damit sie existieren.“

Martin Nonhoff
Macht und Widerstand

„Michel Foucault sagt: „Wo es Macht gibt, gibt es Widerstand. Und doch […] liegt dieser Widerstand niemals außerhalb der Macht“ (Geschichte der Sexualität I, Der Wille zum Wissen, 1983 [1976], S. 96)“

Gisela Febel
Afterlife of colonialism

“Contradiction comes in many different forms. None is so debilitating than when the coloniser transitions, textually not politically, to decoloniality without taking the responsibility for the afterlife of colonialism, which they continue to benefit from. Self-examination and self-interrogation of the relations of coloniality, a necessity, seem nearly impossible for the coloniser who continues to act as beneficiary, masked in the new-found language of White fragility, devoid of an ethical responsibility of the very system of White domination they claim to be against.” (Black Consciousness and the Politics of the Flesh)

Rozena Maart