Contradiction Studies

Contradictions in Dialectics

Gisela Febel & Martin Nonhoff (GRK Contradiction Studies)

16.06.2022 16:15 17:30 Uhr

U Bremen GRA2 0030

Textgrundlage | Readings

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. [1986/1813] 2021. Wissenschaft der Logik 2. Frankfurt/Main: Suhrkamp, 46–80. [Engl.: Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. [1813] 2010. The Science of Logic. Translated by George di Giovanni. Cambridge: Cambridge University Press, 361–385.]

Marx, Karl. [1859] 1971. Vorwort zur Kritik der politischen Ökonomie. In Marx Engels Werke (MEW), Band 13. Berlin: (Karl) Dietz Verlag, 7–11. [Engl.: Marx, Karl. [1859] 1977. A Contribution to the Critique of Political Economy. With some notes by R. Rojas. Moscow: Progress Publishers, ›Preface‹.]

Weiterführende Literatur | Supplementary Readings

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. [1813/1986] 2022. Wissenschaft der Logik I. Frankfurt/Main: Suhrkamp, 82–115. [Engl.: Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. [1813] 2010.The Science of Logic. Translated by George di Giovanni. Cambridge: Cambridge University Press, 59–82.]

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Idee demokratischer Kritik

„Wer das Widersprechen ohne das Anbieten einer besseren Lösung als widersprüchlich empfindet, hat die Idee demokratischer Kritik nicht verstanden.“

Martin Nonhoff
Illusion einer Einheit

»Foucault spricht vom Widerspruch als die Illusion einer Einheit

Ingo H. Warnke
Zwischenraum

„Der Widerspruch des Rechts bei Derrida liegt in dem Zwischenraum, der die Unmöglichkeit einer Dekonstruktion der Gerechtigkeit von der Möglichkeit der Dekonstruktion des Rechts trennt.“

Andreas Fischer-Lescano
Diversität und Vielfalt

„Seid dabei, mehr Diversität und Vielfalt in die Wissensproduktion zu bringen.“

Gisela Febel
Afterlife of colonialism

“Contradiction comes in many different forms. None is so debilitating than when the coloniser transitions, textually not politically, to decoloniality without taking the responsibility for the afterlife of colonialism, which they continue to benefit from. Self-examination and self-interrogation of the relations of coloniality, a necessity, seem nearly impossible for the coloniser who continues to act as beneficiary, masked in the new-found language of White fragility, devoid of an ethical responsibility of the very system of White domination they claim to be against.” (Black Consciousness and the Politics of the Flesh)

Rozena Maart