»Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned.« (Ibn Sīnā)

Gisela Febel & Martin Nonhoff (GRK Contradiction Studies)

09.06.2022 16:15 17:30 Uhr

U Bremen GRA2 0030

Textgrundlage

Aristoteles. 1990. Metaphysik. Buch Gamma. In der Übersetzung von Friedrich Bassenge. Berlin: Akademie-Verlag, 72–102. [Engl.: Aristotle. [1971] 1993. Metaphysics. Books Gamma, Delta, Epsilon. Translated and with Notes by Christopher Kirwan, 1–26 (book gamma), notes 75–121.]

Heraklit. Fragment Nr. 10. | Heraclitus. Fragment No. 10.

Weiterführende Literatur

Gottlieb, Paula. 2019. Aristotle on Non-contradiction. In Zalta, Edward N. (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Stanford: Stanford University.https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/aristotle-noncontradiction/ (19.05.2022).

Ficara, Elena. 2021. The Birth of Dialetheism. In History and Philosophy of Logic 42(3), 281–296 [PDF 1–17].

Priest, Graham. 2005. Doubt Truth to be a Liar. Oxford: Oxford University Press, Chap. 1: ›Aristotle on the Law of Non-Contradiction‹, 7–42 & Chap. 4: ›Contradiction‹, 75–87.

ein (aufzu)lösendes Problem

„Widerspruch ist oft nicht primär ein (aufzu)lösendes Problem, sondern eine Antriebskraft, ohne die es nicht geht.“

Normhierarchie

„Wenn sich gesellschaftliche Widersprüche im Recht widerspiegeln, kann das Recht keine widerspruchsfreie Normhierarchie ausbilden.“

Zwischenraum

„Der Widerspruch des Rechts bei Derrida liegt in dem Zwischenraum, der die Unmöglichkeit einer Dekonstruktion der Gerechtigkeit von der Möglichkeit der Dekonstruktion des Rechts trennt.“