(Breaking) Barriers in Academia: Mapping the Field

Sonja Drobnic (SOCIUM, U Bremen), Dora Simunovic (BIGSSS, U Bremen), Nelson Sindze Wembe (GRK Contradiction Studies & BIGSSS U Bremen) & Lisa Spanka (Equal Opportunities Office, U Bremen)

13.06.2023 13:00 15:00 Uhr

BIGSSS, Konferenzraum, Mary Somerville Str. 7 (UNICOM Building, 3rd Floor)

Part of the lecture series NAVIGATING ACADEMIA organized by BIGSSS & the RTG Contradiction Studies

The dominant understanding of academia assumes that beneficial participation for all involved (students, early career researchers, academic staff…) is based primarily on the ability to make a valuable intellectual contribution to research. In reality, however, universities – and higher education as a whole – are complex social systems in which the agency and access of each individual is determined in multiple ways, including by gender, ethnicity, social class, and health status. These determinations can create powerful cultural and social barriers and inequalities. In the panel discussion „(Breaking) Barriers in Science: Mapping the Field,“ we will try to overcome the taboo of not addressing them, identify the most common types of barriers, consider strategies for addressing them, and narrow down the future content of our Navigating Academia series.

Podium

Prof. Dr. Sonja Drobnic | SOCIUM | U Bremen

Dr. Dora Simunovic | BIGSSS | U Bremen

Nelson Sindze Wembe | RTG Contradiction Studies & BIGSSS U Bremen

Dr. Lisa Spanka | Equal Opportunities Office | U Bremen

Moderation
Dr. Christian Peters | BIGSSS | U Bremen

Zurück zur Übersicht
Illusion einer Einheit

»Foucault spricht vom Widerspruch als die Illusion einer Einheit

Ingo H. Warnke
Erdung

„Die fachwissenschaftliche Geographie steht für eine gewisse Erdung der Widerspruchsthematik sowohl in theoretischer als auch in praktischer Hinsicht.“

Julia Lossau
Ist Widerspruch eurozentrisch?

„Ist Widerspruch ein eurozentrisches Konzept, operatives Phänomen und Machtinstrument?“

Kerstin Knopf
artikulieren

„Widersprüche müssen artikuliert werden, damit sie existieren.“

Martin Nonhoff
Diversität und Vielfalt

„Seid dabei, mehr Diversität und Vielfalt in die Wissensproduktion zu bringen.“

Gisela Febel