(Breaking) Barriers in Academia: Mapping the Field

Sonja Drobnic (SOCIUM, U Bremen), Dora Simunovic (BIGSSS, U Bremen) Nelson Sindze Wembe (RTG Contradiction Studies & BIGSSS U Bremen) & Lisa Spanka (Equal Opportunities Office, U Bremen)

13.06.2023 13:00 15:00 Uhr

BIGSSS, Konferenzraum, Mary Somerville Str. 7 (UNICOM Building, 3rd Floor)

Part of the lecture series NAVIGATING ACADEMIA organized by BIGSSS & the RTG Contradiction Studies

The dominant understanding of academia assumes that beneficial participation for all involved (students, early career researchers, academic staff…) is based primarily on the ability to make a valuable intellectual contribution to research. In reality, however, universities – and higher education as a whole – are complex social systems in which the agency and access of each individual is determined in multiple ways, including by gender, ethnicity, social class, and health status. These determinations can create powerful cultural and social barriers and inequalities. In the panel discussion „(Breaking) Barriers in Science: Mapping the Field,“ we will try to overcome the taboo of not addressing them, identify the most common types of barriers, consider strategies for addressing them, and narrow down the future content of our Navigating Academia series.

Podium

Prof. Dr. Sonja Drobnic | SOCIUM | U Bremen

Dr. Dora Simunovic BIGSSS | U Bremen

Nelson Sindze Wembe | RTG Contradiction Studies & BIGSSS U Bremen

Dr. Lisa Spanka Equal Opportunities Office | U Bremen

Dr. Christian Peters BIGSSS | U Bremen

ein (aufzu)lösendes Problem

„Widerspruch ist oft nicht primär ein (aufzu)lösendes Problem, sondern eine Antriebskraft, ohne die es nicht geht.“

artikulieren

„Widersprüche müssen artikuliert werden, damit sie existieren.“

Bhabha zu Aufklärung und Kolonialität

„Homi Bhabha sagt über den Widerspruch zwischen den Idealen der Aufklärung, dem Anspruch auf Demokratie und Solidarität und der gleichzeitigen Kolonisierung und andauernden Kolonialität: ‚Diese ideologische Spannung, die in der Geschichte des Westens als despotische Macht im Moment der Geburt von Demokratie und Moderne sichtbar wurde, ist noch nicht angemessen in einer widersprüchlichen und kontrapunktischen Diskurstradition beschrieben worden.‘“

Stadt

„Die Stadt ist nicht nur ein Labor der Moderne, sondern auch ein Labor von Widersprüchen.“