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Workshop #1 – Data as/in Contradictions: Research, Practices, Politics (Postdoc Intro)

Deborah Nyangulu, Nurhak Polat & Katrin Antweiler (GRK Contradiction Studies)

24.06.2025

16:30 17:30 Uhr

U Bremen GRA 2 0030

Drawing on the research projects of the postdoctoral Fellows of the RTG 2686, this three-part workshop invites our doctoral researchers to collectively reflect on the intersections between data and contradictions. We will explore how data is both shaped by political, social, and epistemic contradictions and, in turn, actively shapes these contradictions. To what extent does data become a contradictory tool, a contested site of knowledge, or a catalyst for compromise, ambiguity, and inconsistency? In the first session, the Postdoctoral Fellows will outline their research focus, providing a starting point for critical engagement. Across the following sessions, we will critically engage with data and data politics as both a tool and an object of research within the framework of Contradiction Studies through interactive formats.

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Gefängnis der Differenz

„‚Widerspruch ist das Gefängnis der Differenz‘ schreibt der französische Philosoph Gilles Deleuze. Worlds of Contradiction fragt: wie können wir die Welt erklären und beschreiben, ohne sie kohärenter und systematischer zu machen, als sie ist?“

Michi Knecht
Ideal einer widerspruchsfreien Welt

„Wissenschaft war lange beseelt von dem Ideal einer widerspruchsfreien Welt, in der sich logische Ordnungen mit Gesellschaft, Politik, Kultur und Sprache verbinden sollten. Im GRK Contradiction Studies arbeiten wir an Beschreibungsmöglichkeiten für die Vielfältigkeit und Komplexität, die Gefährdung und Schönheit der Welt, die über Konzepte der Widerspruchsfreiheit hinausgehen.“

Michi Knecht
artikulieren

„Widersprüche müssen artikuliert werden, damit sie existieren.“

Martin Nonhoff
Stadt

„Die Stadt ist nicht nur ein Labor der Moderne, sondern auch ein Labor von Widersprüchen.“

Julia Lossau
Afterlife of colonialism

“Contradiction comes in many different forms. None is so debilitating than when the coloniser transitions, textually not politically, to decoloniality without taking the responsibility for the afterlife of colonialism, which they continue to benefit from. Self-examination and self-interrogation of the relations of coloniality, a necessity, seem nearly impossible for the coloniser who continues to act as beneficiary, masked in the new-found language of White fragility, devoid of an ethical responsibility of the very system of White domination they claim to be against.” (Black Consciousness and the Politics of the Flesh)

Rozena Maart