Der Band behandelt in interdisziplinärer Perspektive Widerspruch unter anderem als einen konzeptionellen Anker von Diskursanalyse und -theorie. Widerspruch ist eine Figur der Ordnung von Wissen und damit Ausdruck von Machtverhältnissen. Akteur*innen, die Widersprüche identifizieren und als solche erst wahrnehmbar machen, sind ebenso in Dynamiken der Widerspruchsdeklaration verwoben wie das, was in einer Zeit als widersprüchlich bestimmt und bezeichnet wird. Die performative Dimension von Widerspruch unter Einschluss des Widersprechens verweist auf historische Normalitätsproduktionen und soziale Hierarchien, in denen das Widersprüchliche stets als Anlass zu seiner Auflösung verstanden wird.


Volume 3 in the Series Contradiction Studies

print
ISBN: 978-3-658-30344-0

eBook
ISBN: 978-3-658-30345-7

Back to overview
prison of difference

“‘Contradiction is the prison of difference‘ writes the French philosopher Gilles Deleuze. Worlds of Contradiction asks: how can we explain and describe the world without making it more coherent and systematic than it is?”

Michi Knecht
sustained engagement

“The history of Western philosophy can be understood as a sustained engagement with contradiction.”

Norman Sieroka
power and resistance

“Michel Foucault says: “Where there is power, there is resistance, and […] this resistance is never in a position of exteriority in relation to power” (History of Sexuality I, The Will to Knowledge, 1976, p. 95)”

Gisela Febel
earthing

“Geography as a discipline stands for a certain worlding, if not earthing, of contradiction, in both theoretical and pracitcal respect.”

Julia Lossau
Bhabha on enlightenment and coloniality

“Homi Bhabha says about the contradiction between the ideals of the enlightenment, claims to democracy and solidarity and simultaneous colonization and ongoing coloniality: ‘That ideological tension, visible in the history of the West as a despotic power, at the very moment of the birth of democracy and modernity, has not been adequately written in a contradictory and contrapuntal discourse of tradition.’”

Kerstin Knopf